Stel je vraag

Bookd: “Volledig locatieonafhankelijk kunnen werken is de ultieme vrijheid”

27-09-2021

In 2016 was Rick van der Burg het zat. Na jaren van gedoe liep zijn frustratie zo hoog op, dat hij uit de familiekwekerij stapte om de wereld van administratiekantoren te verbeteren. Nu, zo’n vier jaar later, zit Rick met zeven werknemers op kantoor in Delft. “Wij zorgen ervoor dat ondernemers hun cijfers begrijpen.”

Ondernemer: Rick van der Burg
Bedrijf: Bookd in Delft, 6 werknemers
Teamleader sinds: januari 2017
Klanten: Ondernemers met maximaal 10 werknemers
Doel: Groeien naar 4.500 klanten en meerdere vestigingen in de Randstad. Niet binnen een x-aantal jaar, het gaat om lol, plezier en geluk op de weg er naartoe.

Ontspannen samenwerken met klanten

Als we Rick vragen wat hij doet en hoe Teamleader hem daarbij helpt, geeft hij helder antwoord: “Wij zorgen dat ondernemers hun cijfers begrijpen. Zonder frustratie, fouten of gedoe, zodat zij in alle vrijheid zaken kunnen doen. Teamleader geeft ons de vrijheid om op deze ontspannen manier met onze klanten samen te werken.”

“Samen met mijn collega’s zorg ik ervoor dat ondernemers hun cijfers begrijpen. Dit doen we door gebruik te maken van slimme boekhoudsoftware en -tools die we aan elkaar gekoppeld hebben. Eigenlijk zijn we gewoon een administratiekantoor, maar dat is zó on-sexy om te zeggen!”

“Een pak maakt je nog geen accountant.”

Zelfspot heeft hij in elk geval, deze ondernemer. Zijn bedrijf ontstond vanuit frustratie vertelt Rick: “Ik was vroeger hovenier en toen ik medewerkers in dienst nam moest ik veel regelen en een echte administratie opzetten. Ik merkte dat er veel fouten werden gemaakt door accountants. Wilde ik die fouten laten oplossen, dan kon ik mijn portemonnee trekken. Toen ik jaren later ondernemer werd in de kwekerij van mijn ouders, zijn we wel vijf keer overgestapt van administratiekantoor. Uiteindelijk zijn we zelfs bij KPMG beland, maar ook hun diensten sloten niet aan bij onze wensen. Om ondernemers de vrijheid te geven om op een ontspannen manier met een administratiekantoor te werken, ben ik er zelf maar een gestart.”

De boodschap is helder. Rick wil náást de ondernemer staan en geen autoriteit zijn. “Een pak maakt je nog geen accountant, begrijp je? Ik zie dat ondernemers blij van ons worden. Wij doen je administratie zonder poespas, in heldere taal, what you see is what you get.”

Teamleader en Bookd

Rick stelt dat Bookd mede dankzij Teamleader een toekomstbestendig bedrijf is: “Het is zo chill dat we intern kunnen bellen dankzij de VoIP-integratie bijvoorbeeld. Het ticketsysteem is ook super helder, heel fijn dat het zich allemaal online afspeelt. Zo konden we tijdens de ‘lockdown’ thuis gewoon doorwerken. En kan ik straks vanuit de camper die ik heb gekocht een oogje in het zeil houden.”

Vóór de coronapandemie waren ze bij Bookd ook al locatieonafhankelijk, toch zaten ze gezellig bij elkaar op kantoor. “Nu zitten we niet meer met elkaar in één ruimte en kunnen we toch gewoon doorwerken. Zonder Teamleader was ik gillend gek geworden. Het is fantastisch dat we elkaars agenda kunnen inzien, calls bij elkaar kunnen inplannen en de telefoon kunnen doorverbinden. Hier maken we in het systeem de nodige notities en taken bij en voila: je kunt super goed samenwerken op afstand.”

Het draait allemaal om efficiëntie

“Ik zie in onze industrie weinig verandering of ontwikkelingen”, zegt Rick. “Ja, tools zijn belangrijk. Ondernemers willen hun administratie zo efficiënt mogelijk inrichten.” Bookd speelt hierop in door continu te zoeken naar de beste online tools en deze aan elkaar te koppelen. Met dit geavanceerde systeem richten ze de administratie van hun klanten zo efficiënt mogelijk in. De klanten lijken er blij mee te zijn, maar Rick vraagt zich af of dit alles is: “Ik denk soms, is dat idee niet allang achterhaald? Maar dat lijkt niet het geval te zijn. Een factuur versturen en een offerte maken moet gewoon makkelijk zijn. Ik zie ons over een paar jaar wel ontwikkelen naar een bedrijf dat adviseert over administratietools. De digitalisering maakt namelijk een eind aan het uurtje-factuurtjemodel.”

“Een van de laatste optimalisaties die wij zelf hebben gedaan is dat er nu automatisch een call wordt ingepland en een taak wordt aangemaakt zo gauw er een deal aanvaard wordt. Dit helpt ons om nieuwe klanten direct op te volgen, het onboardingsproces te starten en vergeten we nooit de eerste factuur te sturen. Dit systeempje: als dit dan dat, hebben we ingesteld met behulp van een koppeling met Zapier. Dit soort koppelingen tussen software is ontzettend waardevol. En wij houden ruimte in ons hoofd over voor de leuke dingen. Ook dat is vrijheid.”

Lees meer over dit onderwerp

Teamleader