Stel je vraag

Uw toekomstige cliënten. Voor welk type kantoor kiezen zij?

11-05-2018

Accountants- en administratiekantoren kunnen er niet meer onderuit. De vraag is niet meer zozeer of er wel of niet voor een digitale vorm van samenwerken gekozen moet worden, maar meer hoe hier zo snel mogelijk praktisch mee aan de slag te  gaan.

De afgelopen jaren hebben wij een groot aantal presentaties gegeven over de ontwikkelingen rondom het online werken. Waar er bij de lancering van de onlinepropositie van Unit4 een paar jaar geleden nog sprake van een hoog ‘kat-uit-de-boom-kijken’ gehalte was, komen veel kantoren nu zelf in actie. Er begint iets te veranderen, namelijk de vraag van de klanten.

Tijdens onze presentaties staan we er altijd bij stil. De generaties Y en Z. De generatie Y wordt getypeerd in de leeftijdscategorie 23 tot 37 jaar. Een generatie die opgegroeid is met technologische vooruitgang. De onderkant van deze generatie binnen de klantportefeuille van kantoren begint zich te roeren. Ze vragen een ander manier van samenwerken met het kantoor. Ze ontvangen alles digitaal en willen zoveel mogelijk digitaal afhandelen. Niet meer alles op papier aanleveren in mappen of, erger nog, in boodschappentassen. Dit zijn ook de klanten die op een feestje een collega ondernemer tegenkomen en daar een mooi verhaal horen over een kantoor waarbij alles zo mooi digitaal aangeleverd kan worden én men direct relevante informatie terug krijgt. Een stap naar een ander kantoor is zo gezet tegenwoordig.

Dit zijn voorbeelden van zaken die nu binnen de klantenportefeuilles spelen. Een veel relevanter aandachtpunt is de generatie Z, ook wel de iGeneratie genoemd in de leeftijd tot 23 jaar. De ondernemers die binnen enkele jaren bij een kantoor aankloppen voor ondersteuning. Deze generatie is volledig opgegroeid met de mobiele telefoon en kent geen andere communicatie dan digitale communicatie. Wanneer deze ondernemers op zoek gaan naar een kantoor en zij krijgen de volgende keuze: een kantoor waar alles periodiek op papier aangeleverd moet worden óf waar alles digitaal aangeleverd wordt én men direct over relevante informatie van zijn of haar onderneming beschikt? Dan is de keuze snel gemaakt.

Kantoren beginnen zich hier nu op voor te bereiden door praktisch aan de slag te gaan. GB adviseert hen met presentaties voor het kantoor om intern de bewustwording van deze ontwikkelingen te creëren. Daarnaast ondersteunen wij met cliëntpresentaties waarbij wij de nieuwe digitale samenwerking met een kantoor demonstreren. Een belangrijke presentatie. Al is het maar om ervoor te zorgen dat de cliënten weten dat zij voor het nieuwe samenwerken gewoon bij hun eigen kantoor terecht kunnen. Dat ze niet persé over hoeven te stappen naar dat kantoor van hun collega ondernemer op dat feestje.

Lees meer over dit onderwerp

Accountancy